Image
IT Support Services

B2B, B2C ve C2C Nedir?

Kurumsal şirketlerde ya da özel şirketlerde ve hatta küçük girişimlerde bile B2B, B2C ya da C2C kelimelerini duymayanınız yoktur sanırım. Peki, anlamlarını ve aralarındaki biliyor musunuz, bilmiyorsanız açıklıyoruz.

divider

B2B Nedir?


İngilizce açılımı “Business To Business” olan bu terim Türkçe’ye “Firmadan Firmaya” olarak çevrilmiştir. Bu da şirketler arası ticaret, pazarlama ve satış çalışmalarına verilen kısa addır. Bu da bir firmanın ürün ve hizmetlerinin başka bir firmaya pazarlanması anlamına gelir.
Reklam ajansları B2B için mükemmel bir örnektir. Reklam ajansları müşterisi oldukları firmaya talepleri doğrultusunda yaratıcı tasarımlar üretir ve bu tasarımların uygulanmasını sağlarlar. Kendi hazırladığı ürünü başka bir firmaya satar.


B2C Nedir?


İngilizce açılımı “Business To Customer” olan B2C’nin Türkçe’si ise “Firmadan Tüketiciye” olarak çevrilir. Ülkemizde en çok kullanılan e-ticaret yöntemidir. Tüm perakendeciler için oldukça önemli olan B2C modelinde firmalar; ürün ve hizmetlerini kendi sanal mağazalarında sunar ve tüketicilerin aradıkları ürünleri siteleri üzerinden bulabilmesi ve online ya da offline satışı tamamlatmak üzerine plan yaparlar. B2C’ye en güzel örnek “Hepsiburda.com” gibi şirketlerdir.


B2B ile B2C Arasındaki Farklar Nelerdir?


Hedef kitle açısından düşünürsek aralarındaki en büyük fark ortaya çıkmış olur. Evet, aralarındaki fark son kelimelerinde açıklanan müşterinin kim olduğudur. B2B firmalara, B2C ise tüketiciye hitap eder. Peki, bu kadar mı? B2B’de ürünlerin teslimi, fiyat ve ödeme koşulları pazarlığa açıktır ya da her seferinde değişebilir, B2C’de ise böyle bir şey pek mümkün değildir. Fiyatlar ve ürünler yayınlanır, teslim koşulları ve fiyat üzerinde müşterinin pazarlık şansı yoktur. B2B’de satın alma kararı firmanın çıkarları doğrultusundayken B2C’de ihtiyaç dışında duygusal faktörler, özel günler de devreye girer. Alışveriş alışkanlıkları da farklıdır. Örneğin B2C’de yapılan alışverişin aynısı tekrarlanmayabilir ya da aynı ürüne ihtiyaç duyulmayabilir fakat B2B’de ürün alışverişleri belirli periyodlarla tekrarlanacaktır. Web sitesi tarafında bakarsak B2B e- ticarette müşteriler ürün çeşitliliğine, sitenin kullanım kolaylığına bakarken, B2C’de öncelik tasarımdır. Ne kadar ilgi çekici ve dikkat dağıtmayacak bir tasarımı varsa o kadar çok müşteriye ulaşılır.


C2C Nedir?


İngilizcesi “Customer To Customer” olan ve Türkçe’ye “Tüketiciden Tüketiciye” olarak çevrilir. E-ticaret üzerinde varlığını sürdüren C2C tüketiciler arasında yapılan online alışveriştir. Örneğin “Sahibinden.com” ve “Gittigidiyor” ülkemizdeki en bilinen örnekken son zamanlarda "Letgo.com" ve "Dolap.com" bugünün öne çıkan örnekleri. Dünyada ise E-bay C2C’nin en bilinen örneğidir. Evinizi ya da arabanızı başka birine satmak ya da satın almak, ikinci el bir ürününüzü satışa çıkarmak, açık arttırma ile ürün satın almak da C2C’nin kapsamına girer.


C2C’nin en önemli özelliği satıcının faturalandırma yapmak zorunda olmamasıdır.

B2B (Business to Business)

E-ticaret türleri arasında olan bu model, işletmeden işletmeye ticaret gerçekleştirilen bir yöntemdir. “Business to Business” yöntemini kullanan firmaların hedefi dijital ticarette müşteri kitlesini geliştirmek ve tüketici kişiye ulaşmak değil, işletmeler arası ticaret aktarımı sağlamaktır.

B2C (Business to Customer)

E-ticaret türleri arasında bir diğeri olan “Business to Consumer”, Türkçesiyle “Firmadan Tüketiciye” kavramı, şirketlerin tüketicilerle direkt olarak kurduğu ticari ilişkiyi açıklayan kısa bir dijital ticaret tanımıdır. Bireysel olarak yaptığımız tüm alışverişler, B2C iş modeli kapsamındadır. En çok tercih edilen e-ticaret türlerinden biri haline gelmiştir.

C2C (Customer to Customer)

E-ticaret türleri arasında yer alan bir diğer model olan C2C; “Customer to Customer”, yani Türkçe anlamı ile müşteriden müşteriye e-ticaret gerçekleşmesi anlamına gelen bu modelde tüketiciden tüketiciye işlem yapılmaktadır. Eskiden çok bilinen bir e-ticaret yöntemi olmayan, ancak günden güne C2C modeline dayanan bazı mobil uygulamaların yaygınlaşması ve bireylerin bu modele karşı olan ön yargılarının kırılması nedeniyle gün geçtikçe daha çok ilgi gören bir e-ticaret koludur..

Satılan Ürüne Göre E-Ticaret Türleri

E-ticaret türleri, taraflarına göre alt başlıklara ayrılabileceği gibi aynı zamanda satılan ürünün ne olduğuna göre de iki farklı kategoriye ayrılabilmektedir. Doğrudan E-Ticaret - Dolaylı E-Ticaret